zondag 22 februari 2015

Rinca, natuurreservaat

Vandaag zoals de 'gewone' toerist een bootje genomen naar Rinca, het kleinere broertje van Komodo.
We ervaren in Luan Bajo voor het eerst gen al te zuivere praktijken. Meer toerisme, laagseizoen, iedereen belooft van alles waarvan je de helft niet moet geloven. Ik neem de 'duurdere kamer' voor warm water, maar nadien blijkt geen enkele boiler te werken. De daguitstap zou 300.000 rp kosten pp wat niet overdreven is. (20 euro) en voor de lunch zou er voor ons gekookt worden: vis of kip + groenten + rijst. Nadien nog snorkelen... dat zag er goed uit. We zitten maar met 4 op de boot: wij + een jong koppel uit Bolivië die in Australië wonen. Aangekomen (1,5u varen) blijken we nog heel wat te moeten betalen: duurdere inkom omdat het zondag is, gids, tax, 50.000pp voor de 'government' en dan nog een heus bedrag voor de trekking. Het koppel heeft niet genoeg geld bij. Ik schiet hen voor, maar onderhandel eerst. Inkom + gids = trekking volgens mij. Sinds januari hebben ze er nog maar een ticket bij verzonnen. Ik heb tegen die man gezegd 'doe dan maar even alsof het december is.' We hebben het trekkingsticket uiteindelijk gratis gekregen.

Grote logge beesten die komodo's...



zij ruiken met hun tong

ze kunnen ook heel lui zijn
Wij verder de jungle in met de gids die een stok bij heeft als bescherming...
De varanen broeden 9 maanden en gedurende die periode moet je niet in de buurt van het vrouwtje komen, logisch.

Boom eet boom...

letterlijk strontkevers die snoepen van de uitwerpselen van de waterbuffels

duizendpoot





































Als lunch kregen we een fried rice op de boot. Ok voor mij, maar zit me dan niets voor te liegen.
We zijn nog gaan snorkelen, dwz Michel is op de boot gebleven, want koud water, veel wind en met zijn hoest leek dat veiliger.



Aangekomen in de guesthouse heb ik onze biezen gepakt en zijn we verhuisd naar een Grieks ding, Veel gezelliger, lekker eten, positieve karma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten