maandag 6 april 2015

Tempel van Mihintale




lotusbloemen en ik krijg er eentje cadeau van de man!

04.04
Vandaag vliegt Paul terug naar België. Het waren twee gezellige weken en hij gaat in een betere vorm én minder bleek terug dan hij gekomen is. Voor herhaling vatbaar?

Wij hebben slechts een 15 km voor de boeg tot in Mihintale waar we een site gaan bezoeken. We nemen onze intrek in een iets beter hotel, af en toe heb ik daar behoefte aan, maar wees gerust, het blijft bescheiden. Met de fiets naar de site en dan de trappen omhoog.




Ik heb de tempel vorige keer al bezocht en beslis aan de ingang te blijven waar ik aan de praat geraak met de man die de tickets verkoopt. Hij vertelt me dat we ook kunnen logeren in de tempel voor 3000 roepies all-in. ( 20 euro VP per kamer, niet pp) Had ik dat maar geweten! Het is hier zo mooi en ’s avonds muisstil. Toevallig komt de hoofdmonnik er aan en de man stelt mij voor. We hebben een interessante babbel over het Boeddhisme hier in vergelijking met China, Thailand en Myanmar. Wie ooit naar Sri Lanka komt, moet hier beslist komen slapen. Kathleen???
Deze site is minder bekend en er komen dus ook bijna geen blanken. In vergelijking met gisteren is hier geen kat. Michel heeft het hele domein voor hem alleen. De toegang voor zulke sites is gratis voor Singalezen, enkel buitenlanders moeten betalen. Met veel beziens (omdat we de enige blanken zijn) eten we kottu in een lokale tent. Dat is een soort pannenkoek in kleine stukjes, gebakken zoals fried rice, heel lekker. 

rijstpap maken

You want to try? Zo vriendelijk


In de tuin van het hotel lopen drie pauwen, eekhoorntjes, twee koeien, apen,… typisch voor dat land hier. Michel zegt dat hij ook in Afrika nooit zoveel dieren vrij heeft weten lopen. Ik doe verder niets meer vandaag, ben beetje moe. Morgen hebben we 100km voor de boeg naar de kust, tenzij er halverwege een guesthouse zou zijn aan een groot meer. Volgens de man aan de tempel is dat het geval. We’ll see. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten