zaterdag 10 januari 2015

Van Bali naar Lombok (8,9,10 jan.)


mijn laatste maaltijd alleen: seafoodbasket


















08.01.2015
Terwijl ik zat te schrijven in Sanur  zijn Michel en Sofie vooral blijven chillen in Padangbai. Een dag strand, een dag op een scooter het eiland rond en verder zwemmen en zonnen. 



De laatste avond ben ik hen achterna gereisd en hebben we gegeten in een iets beter restaurant,  vooral omdat ze daar lekkere coctails hebben. Sofie en ik nemen er een op basis van arak, lokale sterke drank, zij met mango- en ik met aardbeiensap. Het sap is vers en dat maakt het toch nog gezond. ;-)
(foto komt later)


0901
Vanmorgen om 05u is Sofie vertrokken richting Singapore om later door te vliegen naar Luxemburg en ook wij verlaten Bali. We nemen de ferry naar Lombok. Volgens de eigenaar van het hotel doet de speedboot er een uur over en de ferry twee uren, dan is de beslissing snel genomen. Ten eerste ben ik in Azië altijd doodziek als we een speedboot nemen, ten tweede hebben wij tijd zat en ten derde kost het met de ferry een habbekrats. We pakken rustig in, rijden naar de pier waar de boot startensklaar ligt. Fietsen tussen de vrachtwagens geplaatst - beetje pietluttig zicht  naast die mastodonten– en wij naar boven. Wat blijkt nu? Aziaten moet je nooit betrouwen als het om tijdstip of afstand gaat. Ze hebben er geen idee van. Om 11U vertrokken, om 15.30u aangemeerd aan de overkant. Toeval wil dat ik voor ’t eerst deze reis reizigersdiarree heb en sinds 03u vannacht op toilet heb doorgebracht, dus ik heb heel de bootreis geslapen en tegen dat we in Lombok waren, voelde ik me beter, dus die lange bootreis was niet zo erg.
We kopen enkele bananen om ons verloren middagmaal te compenseren en gaan op zoek naar een guesthouse. Het is 16u als we op de fiets zitten, dus goed doorfietsen is de boodschap als we dat willen halen voor het donker. Na 32km bereiken we een fatsoenlijke overnachting aan het strand. Wat ik tot nu toe van dit eiland gezien heb doet me denken aan Laos, maar met meer water. 




De omgeving is supermooi, ware het niet dat de bevolking alle grachten, rivieren en de zee gebruikt om afval in te dumpen. Verschrikkelijk vuil is het hier, maar niet op straat. Ze gooien alles in het water wat zij als de vuilbak beschouwen. Ik mis mijn fototoestel erg en we kregen ons reservetoestel niet aan de praat, maar Michel probeert nog eens met een nieuw kabeltje en… yes! Het laadt op, trekt foto’s maar de helft is overbelicht. Vermits dat ad random gebeurt kan ik enkel veel foto’s nemen en hopen dat er een paar goeie bij zijn.
We eten bij de buren en dit is de lekkerste maaltijd sinds Indonesië: Tom Yam écht Thais ( vely hot), squid van de chef en aubergines op zijn chinees, onze lievelingsplat. De kok blijkt een chinees te zijn uit Maleisië die ook in Europa gewerkt heeft.


10.01
We vertrekken op ’t gemak langs de kust naar het noorden. Plan is om het ganse eiland rond te fietsen en hier en daar te stoppen aan een mooi strand. Een onwaarschijnlijk mooie rit, maar niet van de poes, voortdurend op en af… Vandaag voel ik voor het eerst niets meer aan de achillespezen, dat scheelt en de schouder doet het ook goed. De afdaling van de rijstvelden op Bali heeft me de dagen in Sanur nogal wa pijn bezorgd, maar na paar dagen rust is dat veel beter. Ik heb door dat het niet zozeer de beklimming of afdaling is die belastend is voor de pees, maar de staat van de weg en die is op Lombok pico-bello. 






We eten onderweg enkele stokjes squid op de BBQ, meer moet dat niet zijn, want een volle maag fietst moeilijk. 






















We fietsen verder naar het vertrekpunt van de boot naar een van de Gili-eilanden dat M heeft gevonden in Lonely Planet, want de speedboten die we eerst tegenkomen zijn veel duurder. De boot is uiteraard overladen en de zee niet echt rustig, maar we overleven de overtocht. Aan boord ontmoeten we een vrouw uit Limburg die hier woont samen met haar man en zoontje van drie. We gaan op zoek naar een guesthouse en om zes uur zijn we afgesproken met het belgisch koppel in een restaurant op het strand. Lekker eten, magnifiek zicht, leuk gezelschap, we beslissen hier enkele dagen te blijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten